MISTÄ ON KYSE?

Suomalaisen muoti- ja tekstiilialan jymypaukku: Yli 40 onnistujaa!

Suomalaisen muodin oma tempaus Finn Fashion Friday järjestetään kuudennen kerran to-su 20.-23.11. Mukana on ennätykselliset 42 brändiä, joiden yhteistyössä on ennennäkemätön voima. FFF kannustaa kuluttajia vastuulliseen kulutukseen ja kotimaisuuden suosimiseen aikana, jolloin lähinnä ainoastaan hyökyaaltoina sisään vyöryvä ultrapikamuoti kukoistaa. Finn Fashion Fridayssa ei ole mitään synkkää, se on kotimainen vaihtoehto Black Fridaylle. Vuoden teemana ovatkin suomalaisen muodin onnistumiset. 

“Meitä on tässä mukana The Forty Fabulous Finns - yli neljäkymmentä kasvollista ja vastuullista suomalaista muotibrändiä. Meillä on tässä maassa iso merkitys työllistäjinä ja viennin tekijöinä. Suhdanteesta huolimatta mukana on useita brändejä, jotka ovat kasvaneet kovaa ja vientivetoisesti”, kuvailee kampanjan perustaja Anna Rauhansuu Myssyltä.

Nelipäiväisessä tempauksessa on tänä vuonna mukana 42 suomalaista brändiä, joista kolmetoista on uusia tulokkaita. Jokaisen 42 brändin takana on kotimainen tiimi ja kasvolliset yrittäjät, monella myös kotimainen valmistus. Valmistusmaasta riippumatta suomalaiselta yritykseltä ostaessa 80% rahasta jää Suomeen, mitä ei moni kuluttaja tule ajatelleeksi. Kampanjan valtava voima on yhdessä tekemisessä ja Finn Fashion Fridayta voi jo hyvästä syystä kutsua liikkeeksi, kun kilpailijat käyvät rintarinnan yhteistyöhön suomalaisen muodin eteen. Sielultaan FFF on ennen kaikkea kaupallinen kampanja, jolta brändit hakevat uusia kanta-asiakkaita ja tarjoavat kampanjaetuja, jotka kannustavat valitsemaan vastuullisesti. Samaan aikaan haastava markkina on kannustanut FFF-brändejä myös yhteisiin kannanottoihin alan edellytysten puolesta.  

“Viimeisen parin vuoden aikana kolmetoista FFF-brändiä on lopettanut, se on todella ruma luku tämän kokoluokan kampanjalle. Meillä on Suomessa iso ongelma taantuman hiertämän kotimaisen kysynnän suhteen ja kun samaan aikaan parissa vuodessa vaatteiden kappalemääräinen tuonti on kasvanut +667%, niin jälki on rumaa. Naapurimaihin verrattuna meiltä puuttuu kokonaan alan kasvua ja kansainvälistymistä tukeva ekosysteemi”, kuvailee Rauhansuu alan haastavaa tilannetta. Finn Fashion Friday on kuitenkin positiivinen tilannepäivitys, sillä monella osallistujalla liiketoiminta on kasvanut mukavasti.  

FFF-yritysten onnistumiset peittoavat kuitenkin haasteet: Kampanjan some-kanavista löytyvät innostavat tarinat jokaisen brändin onnistumisista. Niillä kelpaa herkutella marraskuun harmaudessa: Kampanjan yrityksistä Alpa on avannut kolme uutta kivijalkaliikettä kuluneena vuonna ja kasvaa kannattavasti. Näin marraskuussa suomalainen naisten uima-asuja myyvä verkkokauppa kuulostaa uskomattomalta konseptilta, mutta niin vaan Lilja the Label kasvaa vientivetoisesti jo ties kuinka monetta vuotta putkeen. Kaikkien rakastama Lapuan kankurit kutoo kaikki tuotteensa Lapualla - ja vienti kasvaa tasaisesti. 

Mukana kampanjassa ovat seuraavat brändit:

Lilja
Alpa
VirQ
Kaiko
Ratia
Frenn
Nouki
Sasta
Nepra
Vai-ko
Voglia
Paapii
Mifuko
Pomar
Vimma
Hujaus
Finarte
Tamsilk
Kasperi
Sidoste
Luv North
Very Nice
Helgabad
Ruskovilla
Aarrelabel
Purewaste
Lee Cooper
Terhi Pölkki
Myssyfarmi
Globe Hope
Ommellinen
Ekta Helsinki
Arkive Atelier
WOWO vibes
Formal Friday
TUOHI Jewelry
Toive Company
Lapuan Kankurit
Miia Halmesmaa
Johanna Gullichen
Kotodesign Market
Fabpatch Vaatelaastari