FFF-tempaus rikkoo ennätyksiä!

Suomi-muodin puolesta pikamuotia vastaan

Finn Fashion Friday on tuplannut kokonsa, vakiinnuttanut paikkansa ja yhdistänyt kotimaiset muotimerkit. Ensin korona kuritti kotimaista muotia ja nyt sodan kurjistama markkinatilanne riivaa pieniä muotimerkkejä, mutta rivit ovat koottuna: “F*** fast fashion!”

Suomalaiset muotimerkit ovat kolmannen kerran yhdistäneet voimansa Black Fridayta vastaan: Finn Fashion Friday –tempauksella halutaan herättää ihmiset panostamaan kestäviin valintoihin ja pieniin suomalaisiin toimijoihin. Kampanjaviikonlopun 18.-20.11. ajan on luvassa vastuullisiin ostoksiin kannustavia etuja suomalaisten brändien verkkokaupoista ja kivijalkamyymälöistä. Mukana Finn Fashion Fridayssa on 22 yritystä: Aarre, Archive Atelier, Arela, Costo, Formal Friday, Frenn, Hálo, Kaiko, Kaino, Kasperi, Kui Design, Lilja the Label, Lovia, Miia Halmesmaa, Morico, Myssy, Nepra, Pure Waste, Tamsilk, Terhi Pölkki, Vestiarium ja Voglia. Koossa on siis ennätyssuuri kattaus vastuullista kotimaista muotia joka makuun ja kokoon - juuri kätevästi viikkoa ennen Black Fridayta.

Vastuullisen muodin menestyminen luo kestävää tapaa kuluttaa

Finn Fashion Fridayn alkuperäinen idea oli tarjota vastuullinen vaihtoehto kulutukseen ja kannustaa yhteistyöhön. “Ehdotin tällaista tempausta eri tahoille, mutta kun kukaan ei tarttunut ideaan, päätimme toteuttaa sen itse. Jo kahtena vuonna tämä kampanja on saanut paljon näkyvyyttä sekä menestystä myös kaupallisesti mitaten. Oma näppituntumani on, että tällä hetkellä tilanne on monella brändillä vielä paljon koronavuosia vaikeampi. Nyt, jos koskaan tarvitaan vastavoimaa ja yhteistyötä”, kertoo kampanjan ideoinut Myssyfarmin Anna Rauhansuu. Vastuullisten vaihtoehtojen tarjoaminen kuluttajille edistää positiivista muutosta vaikeana aikana. ”Haluan uskoa kuluttajaan ja kestävämpään tulevaisuuteen. Siihen, että saadessaan mahdollisuuden jokainen meistä valitsee kotimaisen vastuullisen merkin. Finn Fashion Friday-tapahtuma kokoaa yhteen kotimaisia tekijöitä, jotka omalta osaltaan helpottavat tätä valintaa tarjoamalla ratkaisun, joka hyödyttää meitä kaikkia. Yhdessä toiminta tuo voimaa ja antaa äänen pienille kotimaisille merkeille”, jatkaa ensimmäistä kertaa tempauksessa mukana oleva Miia Halmesmaa.

Vastavoima pikamuodille

Rauhansuu korostaa, että kampanjaan osallistuvat merkit eivät koe kilpailevansa toistensa kanssa osin samankaltaisista tuotteista huolimatta, vaan yhdessä suuria kansainvälisiä toimijoita vastaan. “Arela on onnellinen voidessaan olla mukana muiden hyvien suomalaisten merkkien kanssa tässä kampanjassa. Haluamme tuoda pimeään syksyyn iloa, lämpöä ja kestävyyttä. Ostamalla suomalaista hyvää suunnittelua ostaja saa itselleen tuotteen joka kestää sukupolvelta toiselle. " kuvailee Maija Arela. Kampanjaan osallistuvat yritykset haluat herättää kuluttajat mukaan ilon kautta.

Nyt on juuri oikea aika valita kotimaista

Kampanjan harkitut edut houkuttelevat siis tekemään valinnan suomalaisen yrityksen puolesta. Vastuullisuuden ja lähituotannon arvostus ovat jo pitkään olleet kasvussa, mutta uhkaava taantuma tekee pienten yritysten suosimisesta vielä entistä tärkeämpää. Monelle onnistunut joulumyynti on keskeisessä roolissa yrityksen pärjäämisessä. Osa kampanjan yrityksistä valmistaa tuotteet kokonaan Suomessa, mutta isolla osalla valmistus on EU-alueella. Ulkomaisesta valmistuksesta huolimatta noin 80% rahasta jää Suomeen, kun kuluttaja valitsee suomalaisen merkin tuotteen. ”Voimakkaat muutokset ympärillämme vaikuttavat kulutustottumuksiimme ja vanhojen tapojen kyseenalaistaminen on tärkeää sekä yksilö- että yhteiskunnallisella tasolla. FFF-kampanjassa on mukana upeiden kotimaisten osaajien vastuullisilla tuotteita, joiden kautta kuluttajilla on suora mahdollisuus vaikuttaa kestävämpään tulevaisuuteen. Yhdessä me brändit ja asiakkaat voimme viedä tätä muutosta eteenpäin”, jatkaa Voglian toimitusjohtaja Katriina Virtanen ja heittää haasteen samalla kuluttajille.

LISÄTIETOJA:

Anna Rauhansuu, toimitusjohtaja, Myssyfarmi: 0445704022 tai emanta@myssyfarmi.fi


AARRE

Aarre tekee arjen vaatevalinnoista helppoja luomalla tuotteita, jotka kestävät aikaa ja käyttöä. Tuotteet valmistetaan omalla ompelimolla Pohjois-Portugalissa ja sen lähellä sijaitsevilla yhteistyökumppaneilla, poissulkien sukkahousut, jotka valmistetaan Italiassa.

COSTO

Costo päähineillä on voima tuoda iloa ihmisten arkeen, antaa aihetta hymylle, saada tuntemaan lämpöä ja empatiaa. Emme ole kahlinneet itseämme trendeihin tai sesonkeihin. Luomme ajattomia ja persoonallisia päähineitä ihmisille.

FORMAL FRIDAY

FORMAL FRIDAY on merinovillaisiin t-paitoihin erikoistunut unisex-vaatemerkki. Suunnittelemme kaikkiin elämän aktiviteetteihin soveltuvan funktionaalisen t-paidan, joka loistaa niin juhlassa, vapaa-ajalla kuin urheilussa.

FRENN

FRENN on Jarkko Kallion ja Antti Laitisen vuonna 2013 perustama helsinkiläinen vaatemerkki, joka helpottaa modernin miehen arkea monikäyttöisellä ja pitkäikäisellä mallistolla päivän eri tilanteisiin. Tuotteet on valmistettu eettisesti eko-sertifioiduista eurooppalaisista materiaaleista lähituotantona matalan riskin maissa Baltiassa. FRENNin vaatteilla on elinikäinen takuu, ja niitä on helppo korjata ja kierrättää.

HÁLO

Hálo on vuonna 2017 perustettu naistenvaatemerkki Lapista, jonka mallistot inspiroituvat pohjoisen kahdeksasta eri vuodenajasta, muun muassa kaamoksen tummista sävyistä, lempeästä keskiyön auringosta, ruskan värikylläisyydestä sekä maagisista revontulista. Hálolla on yksinoikeus käyttää

Reidar Särestöniemen taidetta mallistoissaan. Mallistosta löytyy luottovaatteita, ajattomia aarteita ja tunnistettavia suosikkeja. Kaikki kankaat ja vaatteet valmistetaan vastuullisesti Euroopassa tarkoin valituilla valmistajilla.

KAIKO

Kaiko tarjoaa eettisesti valmistettuja vaatteita, joiden tuotosta ohjaamme 7% kehittyvien maiden naisten kouluttamiseen.

MORICO

MORICO on suunniteltu kaikille hidasta muotia rakastaville. MORICO sijaitsee Pikisaaressa, Oulussa ja suunnittelu pohjautuu hitaan muodin periaatteisiin: ajatonta, tyylikästä ja monikäyttöistä. Uniikit mallistot saavat inspiraation luonnosta ja kestävistä materiaaleista.

MYSSY

Myssyfarmi on maatilalähtöinen desing-yritys Pöytyältä, joka tunnetaan Myssyistä ja KnitKit-neulontapaketeista. Kaikki tuotteet neulotaan paikallisten mummojen puikoissa suomenlampaan luomulampaiden villasta.

TERHI PÖLKKI

Terhi Pölkki on vuonna 2011 perustettu naisten jalkinemerkki. Terhi Pölkki -kengät tunnetaan ajattomasta muotoilusta, laadukkaista materiaaleista, eurooppalaisesta käsityöstä sekä käytännöllisyydestä.

VESTIARIUM

Vestiarium tarjoaa hidasta muotia vauhdikkaille naisille - laadukkaita, hiilineutraaleja ja lähellä tuotettuja vaatekaapin kulmakiviä. Teemme myös mittamuutoksia ilman lisäkustannusta, jotta vaatteemme istuisivat täydellisesti.

VOGLIA

Voglia on kotimainen vuonna 1983 perustettu muotitalo ja perheyritys. Brändin korkealaatuiset vaatteet ovat tyyliltään ajattomia klassikoita. Vastuullisesti valmistetut tuotteet ovat Voglian perintö, jotka kestävät aikaa jopa sukupolvelta toiselle.